کانون فرهنگی هنری امام حسین (ع) مسجد کاج
به نام خدا،کانون فرهنگی هنری امام حسین (ع) مسجد حسینه کاج، در سال 1390 در روستای خورمیز سفلی، واقع در شهرستان مهریز تاسیس شد.هدف این وبلاگ ارسال مطالب فرهنگی هنری و گزارش عملکرد کانون می باشد.
نماز از دیدگاه امام خمینی

 1- نماز سنت سیاسی اسلام:« اگر بروید سراغ نماز، احیا کنید این سنت سیاسی اسلام را... ترس از فانتوم ها نداشته باشید، ترس از آمریکا و شوروی نداشته باشید. » (1)« در اسلام از نماز هیچ فریضه ای بالاتر نیست. » (2)« نماز خوب فحشا و منکر را از یک امت بیرون می کند.» (3)« ما با ذکر خدا و با اسم خدا پیش بردیم و نماز بالاترین ذکر خداست. » (4)« نماز بخوانید. از همه فریادها بالاتر است. » (5)« شیطان ها از نماز می ترسند، از مسجد می ترسند. » (6)« براق سیر و رفرف عروج اهل معرفت، نماز است و هر کس از اهل سیر و سلوک الی الله را به نمازی مختص به خود او و حظ و نصیبی است از آن حسب مقام خود. » (7)نماز از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیه الله خامنه ای « انسان همیشه به نماز محتاج است و در عرصه های خطر محتاج تر. » (8)« هیچ وسیله ای محکم تر و دائمی تر از نماز برای ارتباط میان انسان با خدا نیست. مبتدی ترین انسان ها رابطه خود را با خدا به وسیله نماز آغاز می کنند، برجسته ترین اولیای خدا نیز بهشت خلوت انس خود با محبوب را در نماز می جویند. » (9)« نماز، این حقیقت مقدس و گوهر درخشان را که عطیه ی الهی به محمد صلی الله علیه و آله است، قدر بشناسید. » (10)« نماز برترین چیزی است که می تواند همه افراد جامعه مسلمانان را به تهذیب اخلاقی و تعالی روحی و معنوی برساند. »


(11)« سه خصوصیت عمده در نماز هست که نقش برتر آن را در تهذیب اخلاقی و تهذیب نفس و پرورش روانی انسان ها پدید می آورد: فراخوانی به ترک گناه، - احیای روح پرستش، - اهدای آرامش به جان.» (12)« نماز.... مظهر کامل پرستش و نیایش و رازگویی و نیازجویی و عشق و ایمان به محبوب فطری عالم وجود است.» (13)« حقیقت آن است که نماز با نقش عظیم تربیتی، با تأثیر شگرف در ایجاد آرامش و سکینه قلبی مؤمنان و با دمیدن روح توکل و تقوا و اخلاص در نمازگزار و نیز با ایجاد فضای تقدس و معنویت در پیرامون نمازگزار که موجب دوری او و دیگران از گناه است و با درس های معرفتی گوناگون که در الفاظ و اذکار آن نهفته است، بسی بیش از صرفا یک وظیفه شخصی و در واقع نقش کلیدی در اداره فرد و جامعه است. » (14)« به حق باید نماز را برترین اعمال دانست. نماز مایه های لازم ایثار و گذشت و توکل و تعبد را که پشتوانه حتمی واجبات پرخطر و دشواری همچون جهاد و نهی از منکر و زکات است، در روح آدمی پدید می آورد و او را شجاعانه به آن میدان ها گسیل می دارد. » (15)« نماز، آدمی را از حصارهای ظلمانی می رهاند و شهوت و غضب او را به سوی حقیقت متعالی و خیر همگانی، هدایت می کند.» (16)« در همه ادیان الهی، نمازگزاران، اصلی ترین ادب دینداری و آشکارترین و عمومی ترین نشانه ایمان است و نماز اسلام، کامل ترین نمازها است. » (17)نماز از دیدگاه آیت الله العظمی بهجت (ره)« اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت و در رأس آن ها نماز است که به واسطه خضوع و خشوع و آن هم به اعراض از لغو، محقق می شود، کار تمام است.» « نماز به منزله ی کعبه و تکبیره الاحرام، پشت سر انداختن همه چیز غیرخدا و داخل شدن درحرم الهی است و قیام به منزله ی صحبت دو دوست، و رکوع، خم شدن عبد در مقابل آقاست، و سجده، نهایت خضوع و خاک شدن و عدم شدن در مقابل اوست. وقتی که عبد در آخر نماز از پیشگاه مقدس الهی باز می گردد، اولین چیزی را که سوغات می آرود، سلامتی از ناحیه اوست. » (18)نماز از دیدگاه دانشمندان غربی در میان دانشمندان غربی، تعداد زیادی افراد معتقد به خدا و اهل ایمان یافت می شود که در مورد عبادت و تاثیر آن نظرهایی داده اند که بیشتر به جنبه های تاثیر روانی نماز توجه کرده اند که در ذیل مطالبی از آنان ذکر می شود:- الکسیس کارل در کتاب نیایش رد مورد دعا و نماز می گوید:«... دعا و نماز کوششی است در آدمی برای رسیدن به خدا و صحبت کردن با موجوی نادیدنی ؟ که آفریننده ی همه چیز و حکمت اعلی و حقیقت و نیکی و نیرومندی و نجات همگان به دست اوست. هر وقت با شور و حرارت خود را با مفهوم در دعا و نماز مخاطب می سازیم هم روح و هم جسم خود را به وجهی احسن تغییر می دهیم...» (19)«.. دعا و نماز عملی است که آدمی را در حضور خدا قرار می دهد...» (20)وی در مورد تاثیر نیایش می گوید:« نیایش، به آدمی نیروی تحمل غم ها و مصائب را می بخشد و هنگامی که کلمات منطقی برای امیدواری نمی توان یافت، انسان را امیدوار می کند و قدرت ایستادگی در برابر حوادث بزرگ را به او می دهد.» (21)« نیایش علاوه بر این که آرامش به وجود می آورد، به طور کامل و صحیحی در فعالیت های مغزی انسان یک نوع شگفتی و انبساط باطنی و گاه قهرمانی و دلاوری را تحریک می کند...» (22)- دیل کارنگی روان شناس معروف می گوید:«... چرا همه روزه، نیروهای خود را با نماز، حمد و دعا تقویت نمی کنیم و تجدید سازمان نمی دهیم ؟!... پزشکان روحی دریافته اند که دعا و نماز و داشتن یک ایمان محکم به دین، نگرانی و [تشویق] و هیجان ترس را که موجب اکثر ناخوشی های ماست، برطرف می سازد. » (23)- مارسل بوازا، اسلام شناس معاصر سوئیسی و یکی از مشهورترین پژوهندگان اروپایی می گوید:«... نماز یادآوری مستمر یگانگی و عظمت خداوند و ابراز اشتیاق برای راه یافتن در مقام قرب الهی است. این تغییر حالت دائمی باعث آن می گردد که امور مادی زندگی، آدمی را در خود غرق نکند...» (24)- نماز از دیدگاه نورمن وینست گریسی «... دعا و نماز بزرگترین نیرویی است برای مبارزه با دشواری های زندگی روزانه و به دست آوردن آرامش روحی.» (25)- فیلسوف و دانشمند معروف فرانسوی، روژه گارودی می گوید: « در نماز، انسان به خود باز می گردد و همه هستی را در وجود خویش احساس می کند و نماز، انسان با ایمان را به ستایش خدا وامی دارد. » (26)- کنث. و. مورگان دانشمند آمریکایی می گوید: « عبادت روزانه در واقع فریضه ای است که بشر در قبال رحمت بی کران الهی انجام می دهد و با ادای این فریضه از خالق متعال مدد می جوید تا در میدان حیات و صحنه تنازع بقا پیروز گردد. » (27)-ویلیام جیمز معتقد است:« اگر نیرویی برای تحمل و پیشامدها لازم باشد، در اثر دعا و نماز به دست می آید. » (28)- دکتر توماس هایس اوپ می گوید:« مهم ترین مطلبی که من در طول چند سال تجربه و آزمایش به دست آورده ام، این است که بهترین وسیله برای درمان بی خوابی نماز است، با این قید که من پزشکم این سخن را می گویم که نماز بهترین وسیله ای است که تا کنون برای توسعه ی اطمینان و تسکین اعصاب و آسایش و نشاط شناخته شده است که زمینه بی خوابی را برطرف می گرداند. به عبارت دقیق تر، مهم ترین وسیله ایجاد آرامش در روان و اعصاب انسان نماز است. » (29)- سیرل برت، روان شناس انگلیسی ضمن تأکید بر نظر ویلیام جیمز می گوید:« ما به واسطه نماز می توانیم وارد انبار بزرگی از نشاط عقلانی شویم که در شرایط عادی یارای وصول به آن را نداریم. » (30)

پی نوشت ها:1. صحیفه نور؛ تهیه و جمع آوری مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، ج12، ص 234.2. همان، ص 148-147.3. همان، ص 148-147.4. همان، ص 148-147.5. کلمات قصار ( پند و حکمت ها، امام خمینی )، ص 51.6. کلمات قصار( پند و حکمت ها، امام خمینی )، ص 51.7. امام خمینی، اسرار نماز، ص 6. 8. نماز گنجینه ی رمز و راز، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، ص 14.9. همان، ص 12 و 13. 10. همان، ص 21 و 22.11. همان، ص 32.12. همان، ص 32 و 33. 13. همان، ص 37.14. همان، ص 43 و 44، پیام هفتم 76/7/7. 15. همان، ص 44. 16. نماز گنجینه ی رمز و راز، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، ص 50.17. همان، ص 50.18. رضا باقی زاده، برگی از دفتر آفتاب، ( شرح حال شیخ السالکین آیت الله بهجت مدظله العالی ) ص 139، چاپ چهارم، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی مشهور، بهار 79.19. رحیم کارگر، نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران، ص 11 و 12 به نقل از نیایش کارل، ص 11 و 12، آیین زندگی، ص 347.20. همان، ص 11، ( نیایش کارل، ص 7.)21. رحیم کارگر، نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران، ص 10، ( راه و رسم زندگی، ص 137.)22. همان، ص 12، ( الکسیس کارل، ص 11-12، آیین زندگی، ص 247.)23. همان، ص 15 و 17 و ( آیین زندگی، ص 242 و 241.)24. همان، ص 54، ( اسلام و حقوق بشر، مارسل بوازا، ترجمه مؤیدی، ص 94.)25. همان، ص 38 ( کلیدهای خوشبختی، ترجمه احمدآرام، ص 88- 386.)26. نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران، ص 36، ( هشدار به زندگانی، روژه گارودی، ترجمه کسائی، ص 259.)27. همان، ص 35.28. نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران، ص 23.29. همان، ص 24، ( آیین زندگی، دیل کارنگی، ص 249، قرآن و روان شناسی، ص 357.)30. همان، ص 31. ( قرآن و روان شناسی، ص 362، علم النفس دینی، ص 31.)منبع: بهشت وصال/خ


ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در سه‌شنبه ۱٦ تیر ۱۳٩٤ساعت ۱٠:۳۸ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()