کانون فرهنگی هنری امام حسین (ع) مسجد کاج
به نام خدا،کانون فرهنگی هنری امام حسین (ع) مسجد حسینه کاج، در سال 1390 در روستای خورمیز سفلی، واقع در شهرستان مهریز تاسیس شد.هدف این وبلاگ ارسال مطالب فرهنگی هنری و گزارش عملکرد کانون می باشد.
شهید بهشتی از نگاه امام خمینی(ره)

امام خمینی در این نهضت تاریخ‌ساز و بی‌نظیر خویش، از یارانی خالص، وفادار، مبارز، از جان گذشته و آماده برای همه گونه فداکاری و ایثار تا مرز شهادت بهره‌ می‌برد، و شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی یکی از این یاران انقلابی و سخت کوش بود که سرانجام در مسیر تحقق آرمان‌های الهی امام خمینی به فوز عظیم شهادت نائل آمد. بی‌تردید، زیباترین و کامل‌ترین عبارات و تعابیر در وصف شخصیت این شهید والا مقام را باید از حضرت امام خمینی شنید.

* دست آمریکا از آستین این خائن‌ها بیرون آمد و یک همچو جنایتی به مسلمین وارد کردند و کسانی (را) که جز به مصلحت مسلمین اندیشه نمی‌کردند، از وکلای مجلس و از دولت، وزرایی که بسیار ارزشمند بودند، وکلایی که ارزشمند بودند و از قوه قضائیه هم مثل آقای بهشتی، که از اول شکل گرفتن جمهوری اسلامی مورد هدف بود، (به شهادت رساندند) شما شاهد بودید که تمام این ارگانهای اسلامی مورد هدف بودند، مجلس مورد هدف بود، مجلس خبرگان وقتی که دیدند بسیاری از آنها، اکثر از آنها علما هستند، مورد هدف واقع شد، مجلس شورا وقتی دیدند که اکثریت اشخاص متعهد وبسیاری از آنها از علما هستند، مورد هدف واقع شد، قوه قضائیه وقتی که دیدند بدست اشخاص دانشمند متعهد فعال واقع شد، مورد هدف واقع شدند.

این یک جریانی بود و هست. الان ما بسیاری از دوستانمان و علاقه‌مندان به اسلام را از دست داده‌ایم، لکن من به ملت ایران تهنیت عرض می‌کنم که چنین فرزندانی را تحویل جامعه داد و در پیشگاه خدای تبارک و تعالی فرستاد و باز هم ایستاده است و خم به ابرو نیاورده.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در سه‌شنبه ۱٦ تیر ۱۳٩٤ساعت ۱٠:٥٤ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
اسرار نماز در کلام امام خمینی(ره)

مقدمه:
قال علی ـ علیه السّلام ـ : «الله الله فی الصلوه فَانّها عمود دینکم.»
سخن گفتن درباره‌ نماز که دریچه‌ عروج به عالم قدس و معنویت است در توان هر کسی نیست. شایسته‌تر آن است که بیان حقیقت این نشانه‌ بزرگ الهی و ستون دین مبین اسلام را به زبان و بیان واصلان این طریق، واگذاریم.
در این نوشتار برآنیم که دیدگاه و روش حضرت امام خمینی ـ رحمه الله علیه ـ، این نمازگزار حقیقی را درباره‌ نماز از گفتار و کردار او بیان کنیم. با نگاهی به آثار مکتوب امام ـ رحمه الله علیه ـ و مشاهده‌ عینی شاهدان احوال ایشان، می‌توان گفت که در دیدگاه ایشان، نماز در میان عبادات به مثابه «اسم اعظم و بلکه خود اسم اعظم»[1] در میان دیگر اسماء الهی.
افزون بر آن، دیدگاه حضرت امام ـ رحمه الله علیه ـ نسبت به نماز در حقیقت حکایت مسافر و طریق سفر است. در این میان، مهم‌ترین مسأله بیان نماز و تفسیر آن بر اساس سفر معراج پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ (تطبیق دادن جریان سفر نماز با سفر معراج) است. بنابراین، دیدگاه امام ـ رحمه الله علیه ـ به نماز، دیدگاهی عرفانی است؛ به گونه‌ای که مراحل اسفار اربعه‌ی عرفانی و احوال سالک و مسافر طریق وصل حق را در طول حیات و سلوک وی در یک رکعت نماز واقعی بیان می‌کند. خلاصه آنکه نماز مؤمن خود معراج و سفری واقعی است که حالت‌ها و مراتب و مقامات خاص خود را دارد. سالکان این طریق نیز به تناسب حال و مقام خویش، از حقیقت این سفر آگاه می‌شوند. از نظر امام ـ رحمه الله علیه ـ توحید به معنای واقعی آن ـ که مقصد اصلی دعوت پیامبران است ـ در نماز محقّق می‌شود.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در سه‌شنبه ۱٦ تیر ۱۳٩٤ساعت ۱٠:٥٤ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
اسرار نماز از دیدگاه امام خمینی(ره)

یکی دیگر از نکات مهم در دیدگاه امام خمینی ـ رحمه الله علیه ـ درباره‌ی نماز، ارتباط انسانیت با نماز واقعی است. به گونه‌ای که با توجّه به آن، مسأله‌ی میزان بودن نماز در ردّ یا قبولی دیگر اعمال به سادگی حل می‌شود. حضرت امام ـ رحمه الله علیه ـ معتقدند که نماز با انسانیت، رابطه‌ای متقابل دارد.

ایشان می‌فرمایند: مادامی که انسان، صورت انسان و انسان صوری است، نماز او نیز نماز صوری و صورت نماز است و فایده‌ی آن نماز، فقط صحّت اجزای صوری فقهی است، در صورتی که قیام به جمیع اجزا و شرایط صحّت آن کند، ولی مقبول درگاه و پسند خواطر نیست و اگر از مرتبه‌ی ظاهر به باطن و صورت به معنی پی برد، تا هر مرتبه‌ای که متحقق شود، نماز او حقیقت پیدا می‌کند ...

پس مادامی که نماز انسان، صورت نماز است و به مرتبه‌ی باطن و سرّ آن نرسیده، انسان متحقق نشده، انسان نیز صورت انسان است و حقیقت آن متحقق نگردیده، پس میزان در کمال انسانیت و حقیقت آن، عروج به معراج حقیقت و صعود به اوج کمال و وصول به باب الله با مرقاه نماز است.

منبع : اسرار نماز، صص 7 ـ 8.




ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در سه‌شنبه ۱٦ تیر ۱۳٩٤ساعت ۱٠:٤٤ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
نماز از دیدگاه امام خمینی

 1- نماز سنت سیاسی اسلام:« اگر بروید سراغ نماز، احیا کنید این سنت سیاسی اسلام را... ترس از فانتوم ها نداشته باشید، ترس از آمریکا و شوروی نداشته باشید. » (1)« در اسلام از نماز هیچ فریضه ای بالاتر نیست. » (2)« نماز خوب فحشا و منکر را از یک امت بیرون می کند.» (3)« ما با ذکر خدا و با اسم خدا پیش بردیم و نماز بالاترین ذکر خداست. » (4)« نماز بخوانید. از همه فریادها بالاتر است. » (5)« شیطان ها از نماز می ترسند، از مسجد می ترسند. » (6)« براق سیر و رفرف عروج اهل معرفت، نماز است و هر کس از اهل سیر و سلوک الی الله را به نمازی مختص به خود او و حظ و نصیبی است از آن حسب مقام خود. » (7)نماز از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیه الله خامنه ای « انسان همیشه به نماز محتاج است و در عرصه های خطر محتاج تر. » (8)« هیچ وسیله ای محکم تر و دائمی تر از نماز برای ارتباط میان انسان با خدا نیست. مبتدی ترین انسان ها رابطه خود را با خدا به وسیله نماز آغاز می کنند، برجسته ترین اولیای خدا نیز بهشت خلوت انس خود با محبوب را در نماز می جویند. » (9)« نماز، این حقیقت مقدس و گوهر درخشان را که عطیه ی الهی به محمد صلی الله علیه و آله است، قدر بشناسید. » (10)« نماز برترین چیزی است که می تواند همه افراد جامعه مسلمانان را به تهذیب اخلاقی و تعالی روحی و معنوی برساند. »


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در سه‌شنبه ۱٦ تیر ۱۳٩٤ساعت ۱٠:۳۸ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
احکام روزه براساس فتوای امام خمینی(ره)

چیزهایى که روزه را باطل مى‏کند

1572 نه چیز روزه را باطل مى‏کند: اول: خوردن و آشامیدن. دوم: جماع. سوم:استمنا، و استمنا آن است که انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید.چهارم: دروغ بستن به خدا و پیغمبر و جانشینان پیغمبر علیهم السلام. پنجم:رساندن غبار غلیظ به حلق. ششم: فرو بردن تمام سر در آب. هفتم: باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح. هشتم: اماله کردن با چیزهاى روان.نهم: قى کردن. و احکام اینها در مسایل آینده گفته مى‏شود.

1- خوردن و آشامیدن

1573 اگر روزه‏دار عمدا چیزى بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل مى‏شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاک و شیره درخت، و چه کم باشد یا زیاد. حتى اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل مى‏شود، مگر آنکه رطوبت مسواک در آب دهان به طورى از بین برود که رطوبت‏خارج به آن گفته نشود.

1574 اگر موقعى که مشغول غذا خوردن است‏بفهمد صبح شده، باید لقمه را از دهان بیرون آورد. و چنانچه عمدا فرو برد، روزه‏اش باطل است و به دستورى که بعدا گفته خواهد شد، کفاره هم بر او واجب مى‏شود.

1575 اگر روزه‏دار سهوا چیزى بخورد یا بیاشامد، روزه‏اش باطل نمى‏شود.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در سه‌شنبه ۱٦ تیر ۱۳٩٤ساعت ۱٠:۳۸ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
گوشه ای از سخنان امام خمینی(ره) درباره ماه مبارک رمضان

ماه رمضان مبارک است که قرآن بر او وارد شده است و ماه شعبان مبارک است که ادعیه ائمه- علیهم السلام- در او وارد شده است. ماه مبارک رمضان (است) که قرآن را وارد کرده است.
 

ماه رمضان، ماه نبوت است و ماه شعبان، ماه امامت. ماه رمضان، لیله القدر دارد و ماه شعبان، شب نیمه شعبان دارد که تالی لیله القدر است. ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه لیله القدر (دارد) و ماه شعبان مبارک است؛ برای اینکه نیمه شعبان دارد.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳٩٤ساعت ۱٠:٠۱ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
رمضان وامام خمینی (ره)
 
ماه رمضان مبارک است که قرآن بر او وارد شده است و ماه شعبان مبارک است که ادعیه ائمه- علیهم السلام- در او وارد شده است. ماه مبارک رمضان (است) که قرآن را وارد کرده است.
 

ماه رمضان، ماه نبوت است و ماه شعبان، ماه امامت. ماه رمضان، لیله القدر دارد و ماه شعبان، شب نیمه شعبان دارد که تالی لیله القدر است. ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه لیله القدر (دارد) و ماه شعبان مبارک است؛ برای اینکه نیمه شعبان دارد.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳٩٤ساعت ٩:٥۸ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
امام عشق ! دل نوشته ای برای حضرت امام خمینی (ره)

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

 ( السلام علیک یا روح الله )

دل نوشته ای برای حضرت امام خمینی (ره)

فریب زلف تو با عاشقان چه شعبده ساخت ؟

که هر که جان و دلی داشت در میان انداخت

( عراقی )

خمینی جان ! آنروز که بی خبر وبی نشان بر اعماق قلبم پا نهادی ، ناخواسته و بی اختیار چنان مست مرام و مسلک پاک و الهیت شدم که دیگر تمام زندگانی و عمرم را وقف راهت نمودم ، نوجوانی رفت و جوانی رفت و همه یاران و دوستان صادق و مخلص رفتند و آخر تو هم رفتی ، ماندم من و یک دنیا خاطره و پیکری چاک و چاک و دلی پر ازافسوس وحسرت ..!


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳٩٤ساعت ٩:٢٦ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
ماهیت وحدت و اتحاد و انسجام از دیدگاه امام خمینی

نظام مقدس جمهوری اسلامی در سایه همدلی آحاد مردم به پیروزی رسید و حفظ کیان آنان نیز مرهون وفاق ملی مردم و مسئولان و یکپارچگی و وحدت نظر جناحهای سیاسی بر اساس ارزشهای معنوی و باورهای مذهبی است امام خمینی (ره) نیز با علم به این مهم ملت و حکومت را به همبستگی و وفا ق فرا می خواندند تا دشمنان طمعی به سرزمین ایران ننمایند و در صدد خدشه دار کردن آرمانهای انقلاب برنیایند . قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز با تأکید بر ضرورت رعایت وحدت و همبستگی ملی آنرا در اصول دوم و نهم بیست و ششم و یکصدم از ضروریات سیاسی – اجتماعی محسوب می دارد و همچنین در اصول دوازدهم سیزدهم و پانزدهم و نوزدهم نیز برای حفظ وحدت ملی حقوقی و امتیازاتی را برای اقلیت های قومی و دینی درنظر گرفته است. از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) در مورد ابعاد و انواع وحدت و اتحاد ملی راهکارهای فراروی نظام اسلامی برای مقابله با چالشهای تفرقه آمیز تبییت شده که به برخی از آنها اشاره می کنیم .


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳٩٤ساعت ٩:۱۸ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
بخشهایی از سخنان امام خمینی درباره وحدت

     باید وحدت داشته باشیم و آن را ادامه دهیم . باید به حرف کسانی که از تفرقه صحبت می کنند به هیچ وجه گوش ندهیم . آن هایی که وحدت را هدف قرار می دهند فساد می کنند. اگر می خواهید وحدت داشته باشید به حرف آن هایی که فساد می کنند گوش ندهید. اگر می خواهید حرف تفرقه افکنان در شما اثر نکند معنویت داشته باشید و الهی باشید. حرف تفرقه افکنان در کسانی اثر می کند که در معنویت سستی داشته باشند .


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳٩٤ساعت ۸:۱٤ ‎ب.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
جایگاه مسجد از منظر امام خمینی (ره)

امام خمینی(ره): مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این‌طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.

جایگاه و اهمیت مسجد در فرهنگ اسلام

سخن از طلوع اسلام و مطلع آن و فجر صادق آیین محمدی (صلی‌الله علیه و آله) و مرکز اشاعه آن یعنی مسجد است. مسجد مهمان خانه خدا در زمین،[1] جایگاه نزول برکات و خیرات آسمانی،[2] خانه راز و نیاز، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت، تجلی بهشت خدا در زمین[3] و محل آرامش موحدان است.

 آنچه از بررسی نقش مسجد در صدر اسلام بدست می‌آید، جامعیت مسجد در همه زمینه‌های عبادی سیاسی، فرهنگی، آموزشی، نظامی، قضایی و... بوده است؛ و محور همه آنها امامت و پیشوایی در مسجد است که به عنوان مهم‌ترین مسئله در ساختار و پیکره این مکان مقدس مطرح است و کوچکترین غفلت ولو جزئی، سرانجام به لوث شدن هدف کلی و پایمال گشتن مقصد نهایی خواهد شد. اهمیت این موضوع در ساختار مسجد به اندازه‌ای است که در زمان حضور پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) در مدینه، شخص ایشان عهده‌دار اداره مسجدالنبی (صلی‌الله علیه و آله) بود و در غیاب حضرت(صلی‌الله علیه و آله) امامت مسجدالنبی بر عهده کسی بود که توسط آن بزرگوار معین گردیده است.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در شنبه ۱۳ تیر ۱۳٩٤ساعت ٤:۳٠ ‎ق.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
جایگاه و عظمت مسجد از دیدگاه امام خمینی (ره)

مسجد، از نخستین نهادهایی است که در صدر اسلام و به هنگام هجرت رسول اکرم(ص) از مکه به مدینه شکل گرفت. شکل‌گیری مساجد از مصادیق بارز جامعه اسلامی است. نقش آفرینی مساجد در تمامی عرصه‌ها و شئون جامعه اسلامی، سبب توسعه و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی بوده است. همچنان‌ که مساجد در عصر نبوت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و ائمه معصوم(ع) کارکردی فراتر از برگزاری مراسم عبادی داشته در اعصار بعد هم کم و بیش این رسالت را به دوش کشیده و کارکردی ویژه از آن نمود پیدا کرده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، نیز بار دیگر مساجد هویت و منزلت خود را نسبت به ایام  و زمان طاغوت به دست آوردند و از آغاز نهضت به‌عنوان سنگری شکست ناپذیر میعادگاه مؤمنین و خداجویان قرار گرفتند. در دوره پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی مساجد در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی وارد صحنه شدند و موجب تثبیت و استواری نهال انقلاب اسلامی گردیدند. به طوری که نیروهای فعال در مساجد به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت جستند، به گونه ای که از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده داشتند؛ و در شرایط حساسی که نهضت اسلامی فاقد هرگونه تشکیلات منطبق با معیارهای اسلامی بود مساجد توانستند این نارسایی مهم را جبران کرده و به انسجام نیروهای مردمی بپردازند. علاوه بر این بسیاری از برنامه های انقلاب مانند رفراندوم، شوراهای محلی، کانون های بسیج و دیگر ضرورتهای زم

در این اندک مقال ضمن تبیین جایگاه مسجد در اسلام  با مروری ولو اجمالی، جایگاه و نقش مسجد در ساختار جامعه اسلامی را از منظر بزرگ مرد تاریخ انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)  مورد بررسی قرار می گیرد.

ان در مساجد انجام می گرفت.

 


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در شنبه ۱۳ تیر ۱۳٩٤ساعت ٤:۱٧ ‎ق.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()
سخنان امام خمینی (ره) در مورد پیروزی انقلاب اسلامی

این پیروزی ارتباط به من نداشت، من یک طلبه هستم و نباید این را به من منتسب کنید! پیروزی ارتباط به ملت هم نداشت، این پیروزی مربوط به خدا بود .

 

سخنان امام خمینی,سخنان امام خمینی در مورد 22 بهمن,انقلاب اسلامی

 

این پیروزی انقلاب ما پیروزی بود که به برکت اسلام و گرایش به اسلام و با فریاد الله اکبر به دست آمد . امام خمینی(ره)

 

پیروزی انقلاب اسلامی,سخنان امام خمینی,22 بهمن

 

تا روحیه شما توجه به آن مبدأ قدرت دارد پیروزید، از آن منفصل نشوید .

 

•. •. •. •. •. •. •. • سخنان امام خمینی در مورد دهه فجر •. •. •. •. •. •. •. •

 

پیروزی آن است که مورد توجه حق تعالی باشد، نه اینکه کشوری را بگیرید .

 


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در شنبه ۱۳ تیر ۱۳٩٤ساعت ٤:٠٢ ‎ق.ظ توسط کانون امام حسین(ع) نظرات ()