کانون فرهنگی هنری امام حسین (ع) مسجد کاج
به نام خدا،کانون فرهنگی هنری امام حسین (ع) مسجد حسینه کاج، در سال 1390 در روستای خورمیز سفلی، واقع در شهرستان مهریز تاسیس شد.هدف این وبلاگ ارسال مطالب فرهنگی هنری و گزارش عملکرد کانون می باشد.
میلاد باسعادت حضرت امام حسن عسکری (ع)

ولادت
امام حسن عسگری (علیه السلام) در ماه رمضان و به نقلی ربیع الثانی سال 232 قمری در مدینه منوره متولد شد. مادر حضرت «حدیثه» نام داشت (‌نام مادر حضرت را سوسن، سلیل و اسماء‌ نیز گفته اند) و پدر ش امام هادی (علیه السلام) بود. اسم شریف آن حضرت حسن، کنیه اش ابو محمد و القابش:‌ الزکی، ‌الصامت، الهادی، الرفیق، النقی و العسگری است. در مناقب ابن شهر آشوب آمده است که امام حسن و پدر و جدش همگی در زمان خود به ابن الرضا معروف بوده اند. و چون آن حضرت و پدر بزرگوارش امام هادی در سامرا در محله عسگر سکونت داشتند،‌ آن حضرت را عسگری می گویند. (عسگر یعنی لشکر و سپاه نظامی) امام هادی و امام حسن به «‌عسگریین» مشهور بودند. امام عسگری همراه پدرش امام هادی ناراحتی های بسیاری را تحمل کرد و بیشتر زندگانیش را در پایتخت عباسیان، سامرا سپری کرد. در حالی که دو سال از عمر شریفش گذشته بود همراه با پدر بزرگوارش به سامرا پایتخت متوکل عباسی فراخوانده شد و از آن پس در آن شهر ساکن گردید. امام حسن امامت را پس از پدرش به عهده گرفت‚ ‌درحالی که بیست و دوسال داشت. امام هادی بارها بر امامت امام حسن پس از خودش تصریح فرموده بود. لذا پس از شهادت امام هادی تقریبا تمام شیعیان دوازده امامی، امامت حضرت را پذیرفتند. دوران امامت امام حسن مقارن با خلافت سه تن از خلفای عباسی بود. معتز بالله، مهتدی و معتمد. حدود یکسال بامعتز بود که ترکان علیه او قیام کردند و او را کشتند و در حدود سال 255 قمری مهتدی به جای او نشست که او نیز پس از مدت کوتاهی بدست همانها به قتل رسید. مهتدی امام را به زندان افکند و دستور داد برآن حضرت سخت بگیرند. پس از این دو، معتمد عباسی به خلافت رسید. در برخی روایات آمده است که معتمد در آغاز خلافت در خانة امام حسن به حضور حضرت رسید و از ایشان خواست تا برای طول عمر او دعا کند واز خدا بخواهد تا خلافتش رابیست سال مقرر گرداند. امام دعا کرد، خداوند عمر را دراز گرداند. معتمد حدود 23 سال خلافت کرد، در حالی که 3 تن از اسلافش همگی مدت کمی خلافت کرده بودند. (منتصر و معتز و مهتدی ‚ هر سه کمتر از یکسال حکومت کردند) اما علی رغم دعای خیر امام، معتمد همان برخوردی که اسلافش با پدران و اجداد امام حسن (علیه السلام) داشتند در پیش گرفت و در شکنجه و آزار حضرت کوتاهی نمی کرد و حضرت را مجبور کرده بود که روزهای دوشنبه و پنج شنبه به دارالخلافه برود و سرانجام حضرت را به زندان افکند و بالاخره او رابه شهادت رساند.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در دوشنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩۱ساعت ٤:٤٠ ‎ب.ظ توسط behzad نظرات ()
قیام صبح روز شنبه 29 بهمن 1356

در چهلم شهدای قیام خونین طلاب قم، شهر تبریز به طور ناگهانی و غیرمنتظره ضربه ای بر سلطنت پنجاه ساله پهلوی وارد ساخت و سرمشقی شد برای مردم شهرهای دیگر ایران. کنسول امریکا در تبریز پس از قیام تبریز نتیجه گیری کرد که این قیام: «دروازه ها را برای نبردهای مذهبی و اجتماعی که به سادگی آرام نخواهد شد، (تکرار می شود)، نخواهد شد، باز کرد.» این مقاله نگاهی دارد به قیام تاریخی 29 بهمن 1356 مردم تبریز در چهلم قیام نوزده دی قم.

 

 

مردم متشکل از همه اقشار از آغاز صبح در تاب و تب برگزاری مراسم چهلمین روز شهدای قم خونین بودند.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در شنبه ٢۸ بهمن ۱۳٩۱ساعت ٧:۱۸ ‎ب.ظ توسط behzad نظرات ()
چهارم ربیع الاول سالروز میلاد حضرت عبد العظیم حسنی (علیه السلام) مبارک باد

نگاهی کوتاه به زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)

حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در دانش و تقوا به منزلتی رسید که همواره مورد احترام و اعتماد امام معصوم زمان خویش بود. نقل شده است که شخصی به نام اَبا حَمّاد رازی با تحمّل زحمت های فراوان خود را به سامرّا می رساند تا از امام علی النقی علیه السلام مسائلی را بپرسد. امام علیه السلام پس از پاسخ گفتن به پرسش های حمّاد فرمودند
تولد حضرت عبدالعظیم علیه السلام

محقق بزرگ مرحوم علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی درباره تاریخ ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی می نویسند: «بنابر نقل کتاب الخصائص العظیمیّه ولادت حضرت عبد العظیم علیه السلام در روز پنجشنبه چهارم ربیع الثانی سال 173 ق در مدینه واقع شده است». پدرش عبداللّه و مادرش فاطمه دختر عقبة بن قیس به پرورش و آموزش او اهتمام زیادی داشته اند. عمده دوران کودکی او به تعلیم قرآن و ممارست در معارف اهل بیت علیهم السلام سپری شد.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در پنجشنبه ٢٦ بهمن ۱۳٩۱ساعت ٦:۳۱ ‎ب.ظ توسط behzad نظرات ()
تعلیم وتربیت ازدیدگاه اسلام

مقدمه

 دراسلا م به نظام تعلیم وتربیت بسیار تاکیدشده است که انسانها رابه فراگیری آموزشهای گوناگون توصیه وسفارش گردیده است تا درحهان اسلام استعدادهای  شکوفایی پدیدآید تا با پیشبرد نظام اسلامی درجهان هستی شده واین دین مبین خداوندی را عالم گیرکن ودرتعالیم روحبخش اسلام درزمینه های فردی واجتماعی ،تربیتی واخلاقی وکلیه شوون زندگی مبتنی برفطرت وبهترین راهنما انسانهااست .


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در چهارشنبه ٢٥ بهمن ۱۳٩۱ساعت ٩:۱۳ ‎ب.ظ توسط behzad نظرات ()
نقش فعالیت فوق برنامه درکتابخانه عمومی

مقدمه

انجام فعالیتهای جنبی درکتابخانه های عمومی برای اینکه افرادرا ترغیب به مطالعه وجلب وجذب کتابخانه نمایند تا درجامعه ترویج کتابخوانی رونق یابدلازم وضروری می باشدواینک باید کتابخانه برنامه های رادر نظر بگیردودرآن محل به اجرا درآوردکه افراد بیشتری به آنجا جذب گردد تافرهنگ کتاب وکتابخوانی بین مردم جابیافتدودرصورتیکه درکنار امور روزمره کارهای باشدتاافراد بتوانند ازآن بهره واستفاده کندوکتابخانه یک واحدفرهنگی مهمی است  زمانی  که اعضا واستفاده کنندگان وارد آن می گردندبرنامه ای  باشد که آنان لذت ببرندوسهمی دررونق کتاب وکتابخانه داشته باشند.


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در شنبه ٢۱ بهمن ۱۳٩۱ساعت ۱٠:٠۳ ‎ب.ظ توسط behzad نظرات ()
22 بهمن

امام امت قدس سره از 22 بهمن همچون 15 خرداد، 17 شهریور، 12 فروردین و ... به عنوان «ایام الله » یاد کردند. و درباره چنین ایامی فرمودند: «بر ملت شریف ماست که این ایام الله را - که هدیه هایی از عالم غیب ربوبی است - با جان و دل حفظ و با چنگ و دندان نگهداری کنند» . (1) علامه طباطبایی در تفسیر گران قدر المیزان می نویسند: «با این که تمام روزها و تمام چیزها از آن خدای متعال است، ولی اختصاص دادن روزهایی به نام «ایام الله » یا یوم الله به خاطر آن است که فرمان و امر خدا در آن روزها چنان آشکار است که برای فرمان جز خدا، هیچ گونه ظهوری باقی نمی ماند، ایام الله زمان ها و شرایطی است که فرمان خدا و آیات و نشانه های وحدانیت و سلطه الهی آشکار شده، یا می شود; مثل روز مرگ که قدرت و سلطه «آخرت » در آن روز آشکار می شود و اسباب دنیوی از تاثیر می افتد، یا روز «قیامت » که هیچ کس برای دیگری مالک هیچ چیز نیست، و در آن روز فرمان از آن خداست. یا مثل ایامی که خداوند در آن ها قوم «نوح » ، «عاد» و «ثمود» را به هلاکت رسانده، که در امثال این گونه روزها، قهر و غلبه الهی آشکار شده و معلوم می گردد که تمامی عزت متعلق به خدا است. ممکن است که منظور از ایام الله ایامی باشد که نعمت های خدای متعال آشکار است; مثل روز خروج نوح و اصحابش از کشتی با سلام و سلامتی و برکت های الهی یا روز نجات دادن ابراهیم از آتش یا غیر این ها ... از حوادث و ایامی که جز به خدا نمی توان به دیگری نسبت داد، این ها روزهای خاص خدائی (ایام الله) است ...» . (2) پس ایام الله روزهای بزرگ و تاریخی و سرنوشت سازی است که در تاریخ یک ملت یا در سرنوشت یک نسل یا کلا در سرگذشت «انسان » پیش می آید. گاهی به صورت نعمتی بزرگ و گاهی به صورت عذابی عظیم و دردناک که حتی منجر به زوال یک ملت گشته و نام «عذاب استیصال » به خود می گیرد. علامه طباطبایی رحمه الله در جای دیگر می فرماید: «ایام الله ایامی است که هیچ حکومت و سلطه ای نیست، مگر برای خدا، مثل روز مرگ، برزخ، روز قیامت و روز عذاب استیصال ...» . (3)


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در شنبه ٢۱ بهمن ۱۳٩۱ساعت ٤:۱٠ ‎ب.ظ توسط behzad نظرات ()
دهه فجر

 

 

مقاله دهه فجر,مقاله دهه فجرانقلاب, دهه فجرانقلاب اسلامی

 

 

 

با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان تنها امید رژیم پهلوی، به عنوان نخست وزیر معرفی و باقی مانده بود.

 


ادامـه مـطـلـب

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

لينك | نوشته شده در یکشنبه ۱٥ بهمن ۱۳٩۱ساعت ٦:٢٦ ‎ب.ظ توسط behzad نظرات ()